زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

برای دیدن عکس های آبشارهای نیاگارا در انتاریو ، کانادا (اینجا) را کلیک کنید

آبشارهای نیاگارا ترکیبی از دو آبشار بسیار بزرگ و یک آبشار کوچک‌تر می‌باشد که بر رودخانه نیاگارا واقع است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی آبشار نیاگارا در مرز ایالت نیویورک در آمریکا و کانادا در جنوب استان انتاریو (Ontario) قرار دارد. آبشار بزرگ‌تر اصطلاحاً به آبشار کانادایی یا آبشار نعل اسب معروف است و آبشار کوچک‌تر به آبشار آمریکایی معروف است. علت اصلی شهرت آبشار نیاگارا نه به علت ارتفاع آن بلکه به علت عریض بودن آن است. به طور متوسط نزدیک به ۱۱۰ هزار متر مکعب آب از آبشارها در دقیقه سرازیر می‌گردد. آبشار نیاگارا بر مسیر رودخانه نیاگارا ، در 50 كیلومتری شمال شهر بوفالو در غرب ایالت نیویورك قرار دارد.

رود نیاگارا از دریاچه ایری سرچشمه می گیرد و آب چهار تا از دریاچه های بزرگ پنجگانه را به دریاچه انتاریو زهكشی می كند. این رودخانه در نیمه راه مسیر 58 كیلومتریش از لبه صحره ای بلند به پایین می ریزد و بدینسان آبشار نیاگارا ساخته می شود.

زمین شناسان آبشار نیاگارا را بسیار جوان می دانند و می گویند عمرش از 10 هزار یا 15 هزار سال بیشتر نیست. در عصر یخبندان ، یخچالهای طبیعی ، تمام مناطقی را كه امروزه منطقه نیاگارا نامیده میشود، پوشانده بودند. همزمان با ذوب شدن یخها، دریاچه ایری تشكیل شد. آبی كه از این دریاچه سرریز می شد در سمت شمال، راهی پیدا كردن و به صورت یك رودخانه درآمد.

رودخانه مزبور در سمت شمال پیش رفت و به یك پرتگاه بزرگ سنگی رسید كه رویش را لایه ای از سنگ آهك پوشانده بود، و در همین نقطه بود كه آبشار اصلی نیاگارا را پدید آورد. از آن زمان تاكنون، نیروی فراوان آب، مقداری از صخره ها را فرسوده و آبشار را عقب تر برده است، آبشار كنونی نیاگارا نزدیك به 11 كیلومتر از نقطه اولیه اش عقب تر رفته است!

نخستین گزارش مربوط به آبشار نیاگارا در سال 1697 میلادی تهیه شد. این گزارش را یك مبلغ مذهبی و كاشف فرانسوی به نام پدرلوئی هانپن نوشته بود. پدر هانپن ، در سال 1678 میلادی ضمن سفری به دنیای جدید همراه با سوردولاسال، آبشار مزبور را دیده بود. ( دو عکسی که در گالری تصاویر ، آبشار نیاگارا نورپردازی شده مربوط به کشور آمریکا است )

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد