زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

آتشکده به گونه‌اي از نيايشگاه‌هاي زرتشتيان گفته مي‌شود که آتش در جاي خاصي از آن قرار دارد و مهمترين نيايشهاي ديني در آن و در برابر آتش انجام مي‌گيرد. اکثر آتشکده هاي ايران متعلق به دوران ساساني است. در حال حاضر از آنها جز ويرانه اي باقي نمانده است. در اين مطلب به معرفي آتشکده هاي  موجود در يران مي پردازيم.
1. آتشکده «آتشگاه»: اين آتشکده در غرب شهر اصفهان در نزديکي منارجنبان قرار دارد. آتشگاه اصفهان يکي از سه اثر قديمي به جا مانده از دوران باستان و از نظر بزرگي سومين اثر موجود در شهر اصفهان است و يکي از 7 آتشکده بزرگ ايران در زمان قباد ساساني مي‌باشد.
2. آتشکده «کوچه بيوک»: اين آتشکده مربوط به دوره قاجار است و در يزد، محله کوچه بيوک واقع شده است. کوچه بيوک يکي از محلات زرتشتي نشين مرکز يزد بوده که در گذشته خارج شهر قرار داشته است. درب مهر اين محله کهن بوده و قدمتي 400ساله دارد.
3. آتشکده «خيرآباد »: اين آتشکده در ۵۰ کيلومتري شمال غرب شهرستان گچساران واقع شده است. اين بنا که به نام چهارطاقي يا آتشکده خيرآباد شهرت دارد.
4. آتشکده «قمپ»: از آثار دوران ساساني فسا است که در 20 کيلومتري شمال آن واقع شده است. احداث بناي آن را به پارس پسر طهمورث نسبت مي دهند.
5. آتشکده «بهرام» : بناي فعلي آتشکده در سال ۱۳۱۳ خورشيدي با همت و کمک مالي زرتشتيان يزد و پارسيان هندوستان ساخته شده است. يکي از ويژگي هاي مهم ساخت آتشکده ها مجاورت اين بنا با آب بوده است. آتش اين مکان از حدود ۱۵۲۰ سال پيش تا کنون روشن مانده است. 
6. آتشکده «کرکويه»: اين آتشکده که به آتشکده کرکوشاه نيز شهرت دارد در غرب روستاي خمک و در ميان زمين‌هاي باتلاقي سيستان و نزديک مرز ايران با افغانستان قرار دارد. اين آتشکده از جمله آثار تاريخي و قديمي استان سيستان و بلوچستان است.
7. آتشکده «سياهگل»: اين بنا يکي از آثار دوره شکوهمند ساساني است که در 25 کيلومتري شهرستان ايوان و در منطقه‌اي به همين نام در حاشيه جنوبي رودخانه پرآب گنگير قرار گرفته است.
8 . آتشکده «قدمگاه»: در دامنه ي شمالي کوه البرز بر روي تپه اي کوچک، ساختماني است که آن را قدمگاه مي خوانند. اين بنا متعلق به دوره ي ساساني است . 
9. آتشکده «تخت رستم»: آتشکده تخت رستم در تهران قرار دارد. اين آتشکده در دوران ساساني و براي انجام مراسم آتش؛ که فقط موبدان زرتشتي بدان راه داشته‌اند، ساخته شد. 
10. آتشکده «يزد»: اين بنا در خيابان آيت الله کاشاني يزد واقع گرديده و شامل ساختمان مشجري است که در قرن اخير ساخته شده است.
11. آتشکده «آذربرزين‌مهر»: اين آتشکده يکي از سه آتشکده بزرگ دوره ساسانيان و آتشکده دهقانان ‌است و در شهر نيشابور خراسان قرار دارد. اين آتشکده در ارتفاع ۲۰۶۱ متري از سطح دريا و در کوهستان ريوند بين شاهرود، سبزوار و در حوالي روستاي فشتنق قرار دارد.
12 .آتشکده «آذرگشسب»: اين آتشکده از مشهورترين و بزرگ‌ترين آتشکده‌هاي فلات ايران است که در آذربايجان غربي در 49 کيلومتري شمال شرق شهر تکاب قرار دارد.
13. آتشکده «کاريان»: آتشکده کاريان در شهر فيروزآباد در 120 کيلومتري شيراز قرار دارد. اين آتشکده در زمان اردشير بابکان بنا شده و بعد از حمله تازيان آتش آن به عقداى يزد متقل شده و تا ۷۰۰ سال در آنجا از آن نگهدارى مي‌شد.
14. .آتشکده «آذرخش»: آتشکده آذرخش يا مسجد سنگي داراب، در جنوب کوه پهنا و در 6 کيلومتري شهرستان داراب، در 111 کيلومتري جنوب شرقي فسا واقع شده و به صورت کامل در دل صخره کوه، کنده شده است.
15. آتشکده «آذرجو»: اين آتشکده در ده کيلومتري غرب داراب قرار دارد و به سبک چهار تاقي با گنبد ساخته شده است. آوار ديوارهاي اين آتشکده را تا نصف گرفته است و گنبد آن ريخته است. 
16. آتشکده «آمل»: آتشکده آمل مربوط به دوره ساسانيان است و در آمل در شهر قديم (عوام کوي) واقع شده است. آتشکده آمل با توجه به ويژگي هاي خاص معماري در شمار بناهاي قرن نهم هجري قمري است.
17. آتشکده «ميل ميله گه»: اين آتشکده در روستاي سياه سياه ميله گه باباخان از توابع دهستان حومه جنوبي بخش مرکزي شهرستان اسلام آباد غرب واقع شده است. اين چهار تاقي يکي از آتشکده هاي دوره ساساني است.
18. آتشکده «سرمسجد»: آتشکده يا معبد سرمسجد يکي از مهم ترين مکان‌هاي تاريخي و باستاني استان خوزستان است. آتشکده سرمسجد، بنايي متعلق به قرن هفتم قبل از ميلاد است که براي ساخت آن از تخت جمشيد الهام گرفته‌ شده است.
19. آتشکده «پيرچم»: بناي معروف به آتشکده در حدود ۱۰۰ متري روستاي پيرچم، روي تپه اي بزرگ؛ مشرف بر رود خانه قزل اوزن قرار دارد. بخشهاي زيادي از تپه اي که بنا در آن واقع است، گورستاني احتمالا از دوران متاخر اسلامي است. 

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد