زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

سخت است که تصور کنید چگونه کل شهر می تواند فراموش شود ، اما این دقیقا همان چیزی است که در این فهرست برای شهرهای از دست رفته اتفاق افتاده است. دلایل بسیاری برای اینکه چرا یک شهر رها شده است وجود دارد مانند جنگ ، بلایای طبیعی ، تغییرات آب و هوایی و از دست دادن شرکای تجاری مهم . علت هرچه باشد این شهرها زمانی فراموش شده اند و بعد از قرن ها دوباره کشف شدند.

10 شهر کارتاژ (Carthage)

کارتاژ

در حال حاظر کارتاژ در تونس قرار دارد ، که توسط مهاجران فنقی تاسیس و تبدیل به یک قدرت بزرگ در مدیترانه شد. نتیجه رقابت با سیراکوس و روم با چندین جنگ و تهاجم مربوطه به سرزمین های یکدیگر از جمله حمله به ایتالیا توسط هانیبال همراه بود. این شهر توسط رومی ها در 146 سال قبل از میلاد تخریب شد. رومی ها قبل از اینکه کارتاژ را به آتش بکشند ، خانه به خانه رفتند و مردم را دستگیر کردند و برای بردگی بردند. با این حال رومیان دوباره کارتاژ را تاسیس کردند که تبدیل به بزرگترین و مهم ترین شهر امپراتوری شد. این شهر تا زمانی که برای بار دوم در سال 698 میلادی در فتح مسلمانان ویران شد ، مهم باقی ماند.

9 شهر گمشده (Ciudad Perdida) 

شهر گمشده

سیوداد پردیدا که در زبان اسپانیولی به معنای شهر گمشده است ، شهری در سیرا نودا (Sierra Nevada) ، کلمبیا می باشد که بر این باورند در حدود سال 800 میلادی تاسیس شده است. این شهر متشکل از یک سری تراس های کنده کاری شده در کوهستان ، جاده کاشی کاری شده ، و چند میدان کوچک دایره ای است. افرادی از قبایل محلی این شهر را تِیونا می نامند و بر این باور بودند که قلب دهکده می باشد که اجدادشان ، تایرونا (Tairona) در آن سکونت داشتند. این شهر ظاهرا در طول فتح اسپانیا رها شده بود. 

8 تروی (Troy)

تروی

تروی شهری افسانه ای است که در حال حاظر در شمال غربی ترکیه قرار دارد، که در شهر حماسی هومر ، ایلیاد معروف ساخته شده بود. براساس ایلیاد ، جنگ تروا در اینجا صورت گرفت. مکان باستان شناسی تروی شامل چندین خرابه می شود. قدمت تروی هومر احتمالا به اواسط تا اواخر قرن 13 پیش از میلاد برمی گردد.

7 تپه سکورا (Skara Brae) 

تپه سکورا

اسکارا بری یا تپه سکورا در جزیره اصلی اورکنی (Orkney) قرار دارد، که یکی از بهترین روستاهای حفظ شده در عصر حجر در اروپا می باشد. این شهر برای صدها سال با شن پوشیده شده بود تا در سال 1850 در معرض یک طوفان بزرگ قرار گرفت. دیوارهای سنگی نسبتا به خوبی حفظ شده بودند ، زیرا خانه ها بلافاصله بعد از رها شدن با شن و ماسه پر شده بودند. از آنجا که هیچ درختی در این جزیره وجود نداشت ، تمام وسایل از سنگ ساخته شدند و به این ترتیب سالم ماندند. سکورا از 3180 تا 2500 سال قبل از میلاد اشغال شده بود. بعد از تغییرات آب و هوایی و سردتر و مرطوب شدن ، این شهر توسط ساکنانش رها شد.

6 ممفیس (Memphis)

ممفیس

ممفیس حدود 3100 سال قبل از میلاد تاسیس شد که شهری افسانه ای از منس (Menes) ، پادشاهی که مصر علیا و سفلی را با هم متحد کرد می باشد. در اوایل ، به احتمال زیاد ممفیس یک قلعه بود که از آن منس (بنیان‌گذار دودمان نخست پادشاهی مصر باستان) ، راه های زمینی و آبی بین مصر علیا و سفلی را کنترل می کرد. اهمیت این شهر به عنوان یک مرکز مذهبی با ظهور مسیحیت و پس از آن اسلام تضعیف شد و پس از فتح مصر در سال 640 میلادی توسط مسلمانان رها شد. خرابه های آن عبارتند از معبد بزرگ پتاه (Ptah) ، کاخ سلطنتی ، مجسمه عظیم رامسس دوم در نزدیکی اهرام سقاره.

5 کارل (Caral)  

کارل

کارل در دره سوپه (Supe) در پرو قرار دارد ، و یکی از کهن ترین شهرهای از دست رفته در قاره آمریکا است. این شهر حدود سال های 2600 و 2000 قبل از میلاد محل سکونت بود. و محل زندگی حدود 3،000 نفر بود  که یکی از بزرگترین شهرهای تمدن نورته چیکو (Norte Chico) است. این شهر دارای یک منطقه عمومی مرکزی با شش تپه در اطراف میدانی بزرگ می باشد. همه شهرهای از دست رفته در دره سوپه شبیه کارل می باشند که احتمالا کارل مرکز تمدن آن ها بوده است. ظاهرا مردمان ساکن این شهر صلح طلب بوده‌اند چرا که هیچ نشانی از ابزار و ادوات جنگی یا استحکامات نظامی در آن مشاهده نشده است. 

4 بابل (Babylon) 

بابل

بابل ، امپراتوری باستانی بین النهرین ، شهری بر روی رودخانه فرات بود. این شهر حدود 1800 سال قبل از میلاد به هرج و مرج کشیده شد ، اما یک بار دیگر به عنوان دولت تابعه امپراتوری آشوری بعد از قرن 9 پس از میلاد رونق گرفت. رنگ درخشان و مجلل بابل از روزهای نبوکد نصر ، شخصی که برای ساختن باغ معلق اعتبار یافت ، به افسانه ای تبدیل شد. امروزه تمام بقایای شهر معروف ، تپه ای از ساختمان های خشتی شکسته و آثار مخروبه ای در دشت حاصلخیز بین النهرین بین رودخانه های دجله و فرات در عراق است. 

3 تاکسیلا (Taxila)

تاکسیلا

تاکسیلا یا تیکسیلا شهری باستانی می باشد که در شمال غربی پاکستان قرار دارد ، که توسط داریوش ، شاه بزرگ فارسی ، 518 سال قبل از میلاد متصل شده است. 326 سال قبل از میلاد این شهر تسلیم اسکندر کبیر شد و حکومت به دست جانشین فاتحان افتاد و تبدیل به مرکز مهم بودایی شد. روحانی توماس مشهور در قرن یک میلادی از تاکسیلا بازدید کرد.رفاه تاکسیلا در دوران باستان نتیجه موقعیت اش در محل اتصال سه مسیر تجاری بزرگ بود و هنگامی که آن ها کاهش یافتند شهر بی اهمیت و در نهایت در قرن 5 توسط قوم هون نابود شد.

2 سوخوتای (Sukhothai)

سوخوتای

سوخاتای یا سوکوتایی یکی از اولین و مهم ترین شهرهای تاریخی تایلند است و در اصل شهری در امپراتوری خمر بر پایه آنکگور می باشد که استقلال خودش را در قرن 13 به دست آورد و به عنوان اولین پایتخت متحد و مستقل دولت تای تاسیس شد. گزارش شده است که این شهر باستانی حدود 800،000 ساکن داشته است. پس از سال 1351 هنگامی که آیوتایا به عنوان رقیب قدرتمند سلسله تای تاسیس شد، نفوذ سوخوتای شروع به کاهش یافت و در سال 1438 شهر فتح و در پادشاهی آیوتایا گنجانده شد. سوخاتای در اواخر قرن 15 و اوایل قرن 16 رها شد.

1 تیمگاد (Timgad)

تیمگاد

تیمگاد شهر استعماری روم در الجزایر بود که توسط امپراتور تراژان در 100 میلادی تاسیس شد. در اصل این شهر برای جمعیتی حدود 15000 نفر طراحی شده بود ، و به سرعت مشخصات اصلی اش گسترش یافت. در قرن 5 شهر توسط وندالها (قبایل شرق آلمان) و دو قرن بعد توسط بربرها غارت شد. این شهر از تاریخ ناپدید و تا حفاری سال 1881 به یکی از شهرهای از دست رفته امپراتوری روم تبدیل شد.

 

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد