زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

ايسنا/ محصولاتشان را روي يک يا دو ميز چيده‌اند و منتظر معجزه هستند تا يکي از بازديدکنندگان نمايشگاه فرش وارد سالن 12 شود بلکه يکي از محصولاتشان را بفروشند.
نمايشگاه فرش که از اول شهريورماه شروع شده بود روز شنبه (7 شهريور ماه) به کار خود پايان داد. در کنار اين نمايشگاه براي نخستين بار غرفه‌اي را به صنايع دستي اختصاص دادند؛ نمايشگاهي که به گفته مديرکل صادرات صنايع دستي، يکي از دغدغه‌هاي هنرمندان اين حوزه بوده است. آرزوي ديرينه اهالي صنايع دستي برگزاري نمايشگاه فرش همراه با صنايع دستي بود که امسال با پيگيري‌هاي صورت‌گرفته از سوي معاونت صنايع دستي و همراهي ديگر مسئولان محقق شد.
 
اما به گفته هنرمندان و توليدکنندگان صنايع دستي که در اين نمايشگاه غرفه داشتند اتفاق خاصي براي اين حوزه نيفتاد و اگر قرار باشد چنين نمايشگاهي به اين شکل برگزار شود آب در هاون کوبيدن است.
از در جنوبي محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي که وارد شدم بنرهاي تبليغاتي نمايشگاه فرش بي‌داد مي‌کرد اما دريغ از يک بنر تبليغاتي صنايع دستي براي آنکه بازديدکننده متوجه شود چنين نمايشگاهي هم در کنار نمايشگاه فرش وجود دارد.
سالن 12 تقريبا نزديک در جنوبي است و با يک تابلو کوچک مشخص شده. وقتي احساس کردم به سالن صنايع دستي رسيدم سالن 10 و 11 را بالاي سرم ديدم و هنگامي که آدرس سالن 12 را از ماموري که جلو در نشسته بود، پرسيدم اطلاعاتي نداشت که در اختيام بگذارد. شايد بهتر بود با تابلوهاي بيشتري مسير سالن مربوط به صنايع دستي را مشخص مي‌کردند. براي رسيدن به سالن 12 بايد از سالن‌هاي ديگر عبور مي‌کردم. برخي از غرفه‌داران صنايع دستي از بي‌کاري جلوي در سيگار مي‌کشيدند و برخي هم در غرفه‌هايشان نشسته بودند.
يکي از توليدکنندگان اصفهاني درباره اين نمايشگاه مي‌گويد: بيش از يک ميليون تومان بابت اجاره غرفه‌ پول پرداخت کردم اما در اين چند روز برگزاري نمايشگاه حتي پول غرفه را هم درنياوردم چون اصلا فروش نداشتم.
 
پروانه نيک‌نژاد - هنرمند ميناکار - نيز بيان مي‌کند: چون تبليغي نشده است بازديدکنندگان در جريان اينکه سالني هم براي صنايع دستي وجود دارد، قرار نگرفتند. ما در نمايشگاه صنايع دستي خردادماه فروش خيلي خوبي داشتيم اما چون اين نمايشگاه تخصصي فرش بود سالن آخر را با تعدادي غرفه به صنايع دستي دادند که اصلا جوابگو نبود. اما ما هزينه کرديم و در اين نمايشگاه شرکت کرديم بدون آنکه بازديدکننده‌اي داشته باشيم.
او ادامه مي‌دهد: اگر مي‌خواهند به اين شکل سال آينده هم در کنار نمايشگاه تخصصي فرش حضور داشته باشيم اصلا شرکت نکنيم بهتر است. وقتي اسمي از صنايع دستي نيست و در آن شرکت مي‌کنيم به جز آنکه وقت و هزينه‌مان را صرف کنيم سود ديگري ندارد.
 
يکي ديگر از توليدکنندگان صنايع دستي اظهار مي‌کند: متري 90 هزار تومان براي غرفه کرايه پرداخت کرديم و حتي پول آن را هم نتوانستيم جبران کنيم. هنگامي که بروشور پخش کرديم مردم مي‌گفتند سالن 12 کجاست؟ خيلي دور است و حوصله آمدن به آن سالن را نداريم. با آنکه تخفيف هم گذاشتيم اما باز هم کسي نيامد. اتوبوس هم براي اين سالن نگذاشته بودند و بعد از اينکه هنرمندان اعتراض کردند روزهاي آخر يک اتوبوس هم به اين سالن اختصاص دادند.
او اضافه مي‌کند: با تعدادي از هنرمندان خواستيم که پول‌مان را پس بگيريم اما در پاسخ به ما گفتند پولي که به خزانه دولت واريز شود برگشتي ندارد. قبل از برگزاري نمايشگاه کلي تبليغ کردند که تجار فرش به نمايشگاه مي‌آيند و مي‌تواند اتفاق خوبي براي صنايع دستي بيفتد اما پرنده هم در سالن صنايع دستي پر نزد. چند چيني هم براي خريد آمدند که مي‌خواستند با قيمت پايين خريد کنند، که ما هم نپذيرفتيم.
جواد آقاتقي – هنرمند فعال در حوزه معرق و منبت - نيز مي‌گويد: به دليل تحکمي که صنعت فرش بر صنايع دستي دارد، هيچ فروشي در اين نمايشگاه نداشتيم. صنايع دستي هميشه تحت الشعاع صنعت فرش بوده است و نگاهي که به صنايع دستي وجود داشته هميشه نگاه دست پاييني است. اگر آستيني براي اين چالش صنايع دستي بالا نزنيم، خواهيم مُرد.
 
او در ادامه بيان مي‌کند: شايد بسياري از غرفه‌هاي فرش نمي‌دانستند که غرفه‌اي هم براي صنايع دستي در نظر گرفته‌اند. شايد در طول يک هفته‌اي که نمايشگاه برگزار شد يک تابلو و يک ساعت فروخته باشم. من محصولاتم را با 30 درصد تخفيف ارائه مي‌دهم اما متاسفانه بازديدکننده‌اي وجود ندارد که بداند تخفيفي هم هست! بايد ديدها به صنايع دستي عوض شود. اعلام حضور در چنين نمايشگاه‌هايي خوب است اما به چه قيمتي؟ چنين نمايشگاه‌هايي بايد پشتوانه و تداوم داشته باشد. به نظر من صنايع دستي پشتوانه ندارد.
يکي از توليدکنندگان سفال نيز اظهار مي‌کند: مي‌خواستم براي تبليغات تراکت پخش کنم که اجازه ندادند و گفتند بايد مجوز داشته باشي و اگر مي‌خواستم مجوز بگيرم قطعا بايد براي آن هم مبلغي پرداخت مي‌کردم به همين دليل اين موضوع را پيگيري نکردم چون حضور در نمايشگاه بايد صرفه اقتصادي هم داشته باشد و با اين فروشي که در اين چند روز داشتيم هيچ سود اقتصادي نداشتيم.
پويا محموديان - مديرکل صادرات صنايع دستي - در اين‌باره به ايسنا مي‌گويد: ما منتظر رقم فروش هستيم تا نتيجه اين نمايشگاه را اعلام کنيم اما به نظرم هنرمندان در اين‌باره اغراق مي‌کنند چون سالن 12 سالن دورافتاده‌اي نيست و در قسمت ورودي شمالي محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي هم تبليغات صنايع دستي انجام شده بود. از طرفي اگر شما از غرفه‌داران فرش هم مي‌پرسيديد آنها هم به اينکه امسال فروش خوبي در نمايشگاه نداشتند اذعان داشتند.
شايد بهتر بود دو نمايشگاه صنايع دستي و فرش که سالها از تفکيک‌شان مي‌گذرد با تامل و تدبير بيشتري کنار هم برپا مي‌شدند تا خاطره بهتري در ذهن هنرمندان اين حوزه بماند.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد