زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

برای دیدن عکس های  قلعه مهر پادين در مهریز ، یزد (اینجا) را کلیک کنید

قلعه مهر پادين در جنوب غربي محله مهرپادين،در دل زمين هاي کشاورزي قرار دارد و نمونه اي بي نظير از قلعه هاي روستايي دشتي و جلگه اي است و نوع معماري آن از نوع مسکوني و داراي قسمت هايي چون شاه نشين، عام نشين، دالان ها و فضاهاي ارتباطي متعدد است. كه تا چندي پيش فعال و مسكوني بوده و هر كدام از اهالي روستاي مهرپادين، مالك اتاقي بوده اند و جهت انبار كالاو محصولات كشاورزي و نگهداري آذوقه و دام از آن استفاده مي كردند.

البته قلعه مهر پادين براي سكونت دائم نبوده و فقط در مواقعي كه احساس خطر مي شد و حمله قريب الوقوع صورت مي گرفت،مردم روستا با اموال با ارزش خود به اين قلعه روانه مي شدند.اين قلعه در سال 1381 در دفتر ميراث فرهنگي کشور ثبت شده است.

قلعه مهر پادين در جنوب غربي محله مهرپادين،در دل زمين هاي کشاورزي قرار دارد و نمونه اي بي نظير از قلعه هاي روستايي دشتي و جلگه اي است و نوع معماري آن از نوع مسکوني و داراي قسمت هايي چون شاه نشين، عام نشين، دالان ها و فضاهاي ارتباطي متعدد است.

 نظام دفاعي قلعه شامل خندق و 2 حصار دفاعي بوده که هر دو حصار داراي 4 برج در گوشه ها(جمعا 8 برج) است که در کل اين برج و بارو در ترکيب با سردر ورودي و ديواره بيروني قلعه که با تزئينات زيباي هندسي نقش بسته است ، منظره زيبايي را در ميانه دشت بوجود آورده است.

نماي بيروني قلعه مهرپادين با نماي بيروني قلعه سريزد يکسان است.تفاوت قلعه سريزد با قلعه مهرپادين در شکل برجهاي آن است. برجهاي سر يزد به صورت چهار گوش است در حالي که برجهاي قلعه مهرپادين به شکل مدور ساخته شده است.

 

 

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد