زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

فراديد/ ديوار چين در قسمت شمالي اين کشور ساخته شده و بر خلاف برخي شايعات با چشم غيرمسلح از کره ماه قابل رويت نيست. طي قرون گذشته، گردشگران فراواني از اقصا نقاط جهان براي بازديد از ديوار بزرگ به چين سفرکرده‌اند. حالا اما آينده اين ديوار در خطر است.
ديوار چين يکي از بزرگترين ساخته‌هاي بشر بر روي کره زمين است. به تازگي مقاله‌اي در پکن تايمز منتشر شده که مي‌نويسد بخشي از ديوار بزرگ چين ناپديد شده است. بر اساس آنچه در اين مقاله آمده، حدود 22 درصد ديوار چين نسبت به زمان امپراتوري مينگ از بين رفته است.
گفتني است طول بخش از بين رفته 1961 کيلومتر برابر با 30 درصد بخش مصنوعي ديوار چين است. طول ديوار چين در زمان امپراتوري مينگ 8851 کيلومتر بود که بيش از 6200 کيلومتر آن مصنوعي و مابقي آن نيز موانع طبيعي بوده است. اين اعداد و ارقام در سال 2012 توسط سازمان ميراث فرهنگي چين اعلام شد و شکي نيست که در اين سه سال بخش بيشتري از آن ناپديد شده باشد.
فرسايش، دزدي آجر و گردشگران عوامل تخريب ديوار چين هستند
اين مقاله البته مورد توجه رسانه‌هاي اجتماعي چين نيز قرار گرفت. پيپلز ديلي در حساب توئيتري خود نوشت: «ناپديد شدن ديوار چين شوک بزرگي براي چين خواهد بود.» گلوبال تايمز چين نيز نوشت: «حدود 39 درصد ديوار ناپديد شده است. قبل از اينکه کاملا از بين رفت به آنجا سر بزنيد!»
ديوار بزرگ چين در حقيقت يک ديوار يکپارچه نيست. امپراتوري کين ساخت اين ديوار را شروع کرد و امپراتوري‌هاي بعدي بخش‌هاي ديگر آن را ساختند. به عنوان مثال، امپراتوري هان (206 قبل از ميلاد تا 220 بعد از ميلاد) ديوار و برج‌هاي مراقبت قسمت دالان هِکسي (در صحراي گُبي) را ساخت. امپراتوري مينگ نيز ديوار چين را تا گانسو امتداد داد و به ژيايوگوآن رسيد. امپراتوري مينگ بخش‌هاي شرقيِ امپراتوري هان را تکميل کرد.
امپراتوري مينگ بين سال‌هاي 1368 تا 1633 ميلادي بر چين حکومت مي‌کرد و سالم‌ترين بخش‌هاي ديوار در زمان حاضر به دوران مينگ برمي‌گردد. گردشگران خارجي ديوار چين نيز از همين قسمت‌ها بازديد مي‌کنند. در نوامبر 2006، باراک اوباما بر روي بخشي از ديوار بزرگ چين در منطقه بادالينگ قدم زد. 
اگر مناطق بادالينگ، موتيانيو و چند جاي ديگر که مملو از گردشگران خارجي ديوار چين است را کنار بگذاريم، به بخش‌هاي خلوت ديوار مي‌رسيم که اتفاقا همين قسمت‌ها در حال ناپديد شدن است.
پکن تايمز معتقد است که دليل اصلي ناپديد شدن ديوار فرسايش ناشي از باد و باران، غارت آجرهاي ديوار توسط مردم روستاهاي مجاور براي استفاده در ساخت و ساز و همچنين تخريب آن توسط برخي از گردشگران ماجراجو است.
بر روي برخي از اين آجرها کلمات چيني حک شده و از نظر تاريخي بسيار ارزشمند هستند. اين در حالي است که قيمت آجرهاي مشابه در بازار تنها هفت يا هشت دلار است. مقامات چيني در سال 2006 قوانيني را براي حفاظت از ديوار بزرگ تصويب کردند، اما نويسندگان مقاله مدعي‌اند از آنجايي که ديوار از مناطق محروم عبور مي‌کند، حفاظت از آن به اين سادگي‌ها نبوده و اين قوانين کاغذ پاره‌اي بيش نيست.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد