زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

پرونده ثبت جهاني شهر تاريخي يزد با حمايت قابل توجه استاندار و معاونين استانداري و همراهي شوراي اسلامي شهر و شهردار يزد و نيز تلاش چشمگير کارشناسان پايگاه ميراث فرهنگي شهر تاريخي يزد و همکاران حوزه ميراث فرهنگي استان و همچنين با همکاري دفتر ثبت جهاني مستقر در تهران و با مديريت و راهنمايي ارزنده معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي کشور به سرانجام رسيد.
به گزارش روابط عمومي، اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري يزد محمدمهدي شرافت عنوان کرد: پرونده شهر تاريخي يزد پنجم بهمن ماه به يونسکو ارسال شد، تا مرکز ميراث جهاني يونسکو پس ازارزيابي پرونده پيشنهادي، تصميم نهايي خود را در اجلاس سال ‎2‎0‎1‎7 نسبت به جهاني شدن يزد اعلام کند.
 
مديرکل ميراث فرهنگي يزد افزود: آماده سازي و ارسال پرونده نامزدي ثبت جهاني يزد به عنوان نخستين پرونده شهر تاريخي و فرهنگي ايران است که پرونده آن با کمک و همکاري کارشناسان عالي ميراث فرهنگي در تهران و استان يزد و همچنين مسئولان دستگاه هاي شهري تهيه و تدوين شد.
 
وي خاطرنشان ساخت: پرونده شهر تاريخي و فرهنگي يزد از مدت طولاني در جريان بود و اين پرونده با همکاري تمامي ارگان ها آماده و براي نمايندگي ايران در يونسکو ارسال شد.
 
به گفته شرافت: يزد يکي از شهرهاي مهم حاشيه کوير در ايران است و بافت تاريخي يزد نسبت به ديگر شهرهاي کشور از سلامت بيشتر و مديريت نسبي قابل قبولي برخوردار است. بافت خشتي آن نيز وسعت زيادي دارد و بسياري از ارزش هاي معماري و شهري خود را تا به امروز حفظ کرده است که همين دلايل موجب شد اين شهر به عنوان کانديداي ثبت جهاني انتخاب شود.
 
اين مقام مسئول تصريح کرد: ارزشهاي تاريخي و منظر فرهنگي شهر يزد کمتر تحت تأثير تأسيسات مدرن قرار گرفته است و با وجود مساجد تاريخي، آب انبارها، تکايا، حسينيه ها و قنات ها ساختار آن به خوبي قابل شهود است.
 
وي عنوان کرد: در گذشته هر کجا که آب بود، آبادي برپا مي شد و با توجه به اينکه يزد در دل کوير قرار گرفته است مردم سخت کوش آن با حفر قنات آباداني را به ارمغان مي آوردند و هم اکنون يکي از نمونه هاي بارز اين سخت کوشي قنات هاي متعدد در جاي جاي شهر يزد از جمله قنات زارچ و حسن آباد است.
 
مديرکل ميراث فرهنگي يزد اظهار داشت: از ديگر سازه هايي که در اکثر خانه هاي تاريخي يزد ديده مي شود بادگيرهاي زيبا و منحصر به فرد است که معماران و استادکاران يزدي با توجه به اقليم گرم و خشک منطقه بر روي خانه ها بنا مي کردند و تنوعي از معماري را در طول تاريخ به نمايش گذاشتند.
 
شرافت در پايان عنوان کرد: معرفي کلي شهر تاريخي يزد، توصيف و تاريخچه، توجيه و اثبات ارزشهاي شهر تاريخي يزد جهت ثبات، پلان مديريت شهر، پايش بافت تاريخي شهر (مانيتورينگ‏)‎، حفاظت از شهر تاريخي، نقشه هاي بناهاي شاخص و بافت تاريخي به تفکيک حمايت از جمله مواردي است که در پرونده ثبت جهاني شهر تاريخي يزد به صورت تفصيلي به آن پرداخته شده است.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد