زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

فیتز روی (Fitz roy) کوهی نزدیک دهکده اِل چالتن در جنوبی ترین منطقه یخچالی پاتاگونیا ،در مرز بین آرژانتین و شیلی می باشد.این کوه همچنین به نام سرو چالتن شناخته می شود.سرو در زبان اسپانیایی به معنای کوه می باشد.و نیز چالتن در زبان بومی به معنای فرد سیگاری است که البته دلیل این نامگذاری ابری است که معمولا در حوالی قله کوه دیده می شود.لازم به ذکر است که فیتز روی قله اصلی کوهستان چالتن می باشد.
 آنگونه که در کتابی درباره منطقه پاتاگونیا به قلم فرانسیسکو مورنو آمده است ، اولین بار این کوه را در سال ۱۸۷۷ مشاهده کرده و توسط وی نام فیتزرویبه افتخار کاپیتان رابرت فیتزروی(دریانورد و سیاح) بر این قله نهاده شده است. بین دولت های آرژانتین و شیلی بر سر پذیرفتن خط الراس این قله به عنوان مرز بین دو کشور توافق به عمل آمده است . البته قسمت بزرگی از جنوب این قله ناشناخته باقی مانده است.
این قله همچنین سمبل ایالت سانتاکروز ، آرژانتین می باشد که در میان علامت این ایالت جای دارد.
قله این کوه برای نخستین بار توسط دو آلپینیست فرانسوی با نامهای لیونل تِرِی و گویدو ماگنون در سال ۱۹۵۲ صعود شد.
کوه فیتز روی
دلیل شهرت این کوه فیتز روی سختی صعود آن می باشد.که در تضاد با ارتفاع متوسط آن(۳۳۷۵ متر)است که البته دلیل این سختی ،سطح صاف و صیقلی گرانیتی این کوه می باشد .به علاوه آب و هوای این منطقه به شدت متغیر است که این نکته باعث جذب عکاسان به این منطقه شده است.دسترسی به این منطقه مشکل بوده و مسیر سنتی آن از طریق روستای اِل چالتن و فرودگاه بین المللی اِل کالافاته می باشد.صعود این کوه بسیار مشکل بوده و توانایی فنی بالایی را طلب می کند.امروزه در حالی که ممکن است در یک روز ۱۰۰ نفر به قله اورست صعود کنند،احتمالا در طول یک سال فقط یک تیم موفق شوند که خود را به بلندای فیتز روی برسانند.
جالب است بدانید که پس زمینه لوگوی برند پاتاگونیا(تولید کننده تجهیزات کوهنوردی) فیتز روی است.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد