زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

برای دیدن عکس های قلعه سریزد در مهریز ، یزد (اینجا) را کلیک کنید

قلعه سریزد یکی از عظیم ترین و زیباترین قلعه های دفاعی در کویر مرکزی ایران است که در روستای تاریخی سریزد در مهریز در یزد قرار دارد. به گفته صاحبنظران، هسته اولیه این قلعه مربوط به دوران ساسانی است و در دوره صفویه در ۳ طبقه مرمت و بازسازی شده است. این قلعه با دو دیوار اصلی متحدالمرکز و تودرتو، برج و باروهایی بلند و تسخیرناپذیر و نصب در اصلی که بصورت متحرک از بالا به پایین بسته می شود در سه طبقه ساخته شده است. همچنین پیرامون قلعه خندقی حفر گردیده که در گذشته با تله گذاشتن بوسیله پوشش کاه بر روی آب موجود در خندق ، نفوذ دشمن را به داخل قلعه غیر ممکن می ساخته است.

بیشترین استفاده از قلعه سریزد برای سکونت کشاورزان و ذخیره سازی غلات و موادغذایی بوده و داخل حجره های آن انواع و اقسام خمره های گلی موجود است .اتاق جهت اسکان موقت، انبار های آذوقه و محل نگهداری دام از مهم ترین فضاهای موجود در قلعه سریزد است.

قلعه سریزد

در ساخت و ساز معماری داخلی قلعه از آجر و گچ و برای فونداسیون آن از دیوار چینه ای استفاده شده است.در ابتدای ورودی قلعه سه در مشاهده می شود که دو تا از آن ها که از چپ و راست باز می شود به محوطه میان حصار خارجی و داخلی قلعه که محل نگهداری احشام و چهارپایان و انبار علوفه بوده راه می یابد.درب سوم ، مقابل دروازه اصلی قرار گرفته و به محل مسکونی قلعه راه می یابد.

 

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد